Monitoring należności to prewencyjne działanie mające na celu zapewnienie terminowych spłat należności z odroczonym terminem płatności, a w konsekwencji niedopuszczenie do powstawania opóźnień płatniczych. W odróżnieniu od windykacji należności, działania w ramach monitoringu rozpoczynane są jeszcze przed upływem terminu wymagalności, zapisanego na fakturze.
Najczęściej monitoring należności obejmuje:
Monitoring płatności - obejmuje wszystkie działania w zakresie nadzoru nad terminowym spływem należności wynikających z zawieranych transakcji handlowych. Dotyczyć on może wybranej grupy transakcji, wybranych kontrahentów czy też pojedynczego kontrahenta.
Celem monitoringu należności jest doprowadzenie do terminowego spływu należności klienta BMTH, przy czym to klient decyduje o momencie podjęcia procedury windykacyjnej w przypadku braku zapłaty (zwykle dzieje się to 30 dni po terminie płatności faktury).
Cel monitoringu płatności
- głównym celem monitoringu płatności jest przeciwdziałanie powstawaniu należności przeterminowanych,
Korzyści monitoringu
Opłaty za monitoring płatności
Opłaty ustalane są w zależności od miesięcznej ilości zafakturowanych kontrahentów (przykład: 50 kontrahentów x około 20 zł = 1 000,00 zł + Vat).
Stawka opłaty za monitoring jednego kontrahenta jest zawsze negocjowana z klientem i uzależniona od ich ogólnej liczby, ilości faktur wystawianych średnio - miesięcznie, wolumenu obrotu.
Usługa monitoringu płatności jest propozycją odpowiedzialnego zarządzania należnościami i szybkiego reagowania na pojawiające się opóźnienia.